Träningar

Team Kungälvs landsvägssektion består av alla kategorier av cyklister som gillar cykling – alla nivåer på kapacitet, ambition och kunskap är välkomna!
I slutet av mars varje år ger vi oss ut på vägarna. Under våren och fram tom slutet av juni har vi gemensamma träningar tre gånger i veckan; tisdag, torsdag och söndag.
Information om dagar, tider, ansvarig träningsledare, samlingsplatser etc. kommer att läggas upp i kalendern.
Varje tillfälle har en utsedd träningsledare som går igenom dagens träning; syfte, säkerhet och annan viktig information.

Kontaktperson

Torbjörn Sannerland

0705-691787
sannerland@gmail.com

  • TISDAGAR
    – fokus på styrka/backträning i 1-1,5h. De första passen håller vi till i Rollsbo av tidsskäl för att senare söka upp tyngre, längre och mer utmanande backar i takt med att vi blir allt starkare.
  • TORSDAGAR
    – fokus på ”lekfull” intervallbaserad träning i 1,5-2h. Här provar vi lite olika träningsformer- och klungformationer.
  • SÖNDAGAR
    – fokus på distansträning från 2,5h och uppåt. Farten skall vara modest – det är distansträning – men kan innehålla inslag av kortare farthöjningar efter kapacitet med tydlig återsamling. Vid större antal deltagare delar vi in i flera mindre grupper om max 16 cyklister efter ambition/kapacitet. Det finns alltid en grupp för nyare medlemmar (där vi går igenom klungcyklingens ABC) eller för dem som skyndar lite långsammare. Långsammaste deltagaren bestämmer farten (under förutsättning att han/hon orkar köra ca 22-23 km/h.) Det finns alltid två erfarna cyklister som ansvarar för denna gruppen. Det kommer alltid att finnas ett kortare alternativ (4-5 alternativa sträckningar, dock ej ngn utsedd ledare i förväg).

Under juli och augusti genomförs träning gång i veckan, primärt torsdagar ca 1,5-2h. Fokus kan skifta men information kommer stå i kalendern. När lusten faller på avslutas dessa pass på ett lokalt fik eller hemma hos gästvänlig medlem.

Från september och framåt planeras träning 2 dagar i veckan, torsdagar och söndagar, så länge vädret tillåter. Fokus kan skifta men kortare och lite hårdare på torsdagar, och längre och lugnare på söndagar! Information kommer att stå i kalendern.

Generellt att tänka på och respektera!
Av respekt mot dina kamrater och för din egen säkerhet säkerställ att din cykel är i fullgott skick med bra däck.

Att ha med sig i väskan eller i ryggfickorna:

  • ICE/”Anhöriglapp” – kontaktuppgift till närmast anhörig, samt ev medicinsk information.
  • TKs ”checklista vid olycka”
  • Slang, däckavtagare och pump
  • Multiverktyg (kedjelås)
  • Lite extra energi om tröttheten slår till
  • Fickpengar – kontanter

SAMTLIGA TRÄNINGAR är till för alla nivåer och ambition!

Välkomna!

December, 2017

mån

tis

ons

tors

fre

lör

sön

-

-

-

-

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

Inga aktiviteter att visa

Prenumera på denna kalender
X