Idag gjorde Anna Karlsson premiär för säsongen i Swe Cup Master Kinnekulle men också i TK:s färger vilket vi tycker är riktigt kul. Tävlingen bestod av två varv a 3 mil, med en” liten” backe i varje varv, och 9 tjejer till start. Gick undan första varvet många som var dragvilliga. Första vändan in i backen gick Anna på rätt hårt och blev av med halva fältet utan större ansträngning, men tyvärr kom de ikapp efter 5 km lång nedförsbacke. Gemensam körning med många försök till attacker som alla hämtades in. Med stort självförtroende in i backe andra varvet men med facit i hand skulle hon kanske inte matat så mycket i början. Med 1/3 kvar av backen var det stopp och hon kunde notera två tjejer glida förbi. Hon försökte hänga på men med krampkänning och kamp för att inte välta i den 17% lutningen mot mål satte effektivt stopp på dessa planer. Hon rullade över mållinjen med tillräckligt långt till bakomvarande och kunde kravla sig över mållinjen som trea och precis få tag om staketet för att inte lägga sig ner. Vi säger stort grattis och önskar lycka till i nästa lopp!
Nordenskiöldsloppet 2018 the story Logistik Dagen innan loppet ägnades en del tid åt logistik kring de fyra tilldelade plastsäckar som man skulle packa med noga genomtänkta val av ombyte av kläder och övriga artiklar/mat som man önskade att ta med under skidloppets olika stationer. Frågan var på vilken station vill jag ha min varma väst? När ska jag ha ett extra underställ och när behöver jag pannlampan? Det skulle packas i vit säck – Granudden 60/140 kilometer, grå säck – Ragalvisjiegge 20 /180 kilometer, blå säck – Årrenjarka 100 kilometer (Vändpunkten) och svart plastsäck för start/mål (Dusch och ombyteskläder). Loppet Starten från Purkijaur gick lördagen den 24 mars klockan 06.00. Vi var ca 394 deltagare i loppet (Mindre än hälften av alla deltagare klarade att ta sig i mål) eliten stod längst fram och jag stod längst bak i ledet tillsammans med amatörerna. Ett ymnigt snöfall tog fart och det snöade hela dagen och de resterande timmar för mig ute på banan i spåret. Den allra första milen fanns det två spår, resten av loppet fanns det som allra bäst ett spår. Det tog rejält på mina krafter att spåra själv vissa delar av banan (År 1884 fick Pavva Nilsson Tourda spåra de 220 kilometerna själv). Bild tagen från Nordenskiöldsloppet.se Banan slingrar sig dels genom naturreservat vilket innebär att det finns restriktioner kring skoterkörning runt vissa områden. Det var en anledning till att arrangörerna inte gick ut med att spåra igen trots att alla spår i stort sett var igensnöade redan efter ca 5 – 10 kilometer in i loppet. Inledningsvis var de första 40 kilometerna relativt enkla. Det var milslånga flacka sträckor över Lilla Luleälvens sjösystem för att sedan slingra sig upp i fjällkanten längs dalgångar. Vid stationen Randijaur (40 km) fanns det bara varmt vatten, allt tilltugg var slut. Troligtvis hade inte arrangörerna beräknat att det ihållande snöfallet skulle kräva extra energi för motionärerna. Jag passerade Majves (50 km) – Granudden (60 km) – Tjåmotis (70 km) – Sågudden (80 km) och Njavve (90 km). Nu började klättringen rejält i flera kilometer och sedan kom de efterlängtade utförslöporna i kraftiga höger och vänstersvängar – det var störtlopp med längdskidor. I de snabba utförslöporna mötte jag snöskotern som varnade mig för att nu kommer eliten. Eliten hade redan passerat vändpunkten Årrennjarka – 100 kilometer och var nu på väg tillbaka. Äntligen fick jag möjlighet att praktiskt använda mina nyvunna kunskaper som jag kämpat med i backarna på Bredfjället i Ljungskile – att kliva ur spår i hög hastighet i nerförsbackar. Eliten skulle upp – och jag skulle ner i ett och samma spår. Milen mot Årrenjarka (vändpunkten 100 km) – översättning från samiska betyder det Ekorre udden – var den vackraste och längsta milen jag någonsin gjort på skidor. Klockan var ca. 17.30 och solen sänkte sig bakom fjällvärlden. Framme vid vändpunkten tog jag av mig skidorna och satte mig ner i sametältet (Kåta) framför elden och åt och drack allt jag som serverades från menyn; två tallrikar köttsoppa, gel i olika smaker, kaffe, sportdryck, saltgurka, blåbärssoppa, två ostsmörgåsar, två energidrycker och dessutom en kanelbulle. Med nya krafter och extra varmt underställ och pannlampan placerad på huvudet – började äventyret tillbaka. Det var samma väg tillbaka som jag hade kommit. Först var det Njavve (110 km), sedan kom jag till Sågudden (120 kilometer) och Tjåmotis (130 kilometer) – och jag minns inte hur – men jag lyckades hålla mig uppe i alla backar. Station efter station. Mellan Tjåmotis och Granudden (140 kilometer) kom krampen i uppförsbackarna. Nu hade jag svårt med att hålla värmen i kroppen speciellt i utförslöporna. Varningsskyltar påpekade att jag skulle se upp för kommande skidåkare från motsatt håll – det var ju ingen risk för mig. Jag var ju helt ensam ute i skogen. Vad jag inte visste då som jag fick reda på efteråt var att jag även var sist ute totalt i hela loppet. Mellan Granudden (140 km) och Majves (150 kilometer) gav jag upp. Krampen var ett faktum och jag kunde inte just då förflytta mig en enda meter. Erfarenheter och upplevelser Jag beslutade mig för att bryta loppet efter ca 150 km. Jag har dels lärt mig att man inte kan förbereda sig för allt och det man minst anar kan ske när som helst. Min upplevelse av loppet är fortfarande totalt magisk på många olika sätt – som att tex åka skidor i mörkret i den lappländska skogen. Nordenskiöldsloppet är inte bara en fest för skidåkare i en fantastisk fjällmiljö. Det handlar även om att få uppleva och få ta del av den lappländska djur och naturlivet tillsammans med den samiska kulturen – och såklart alla fantastiska människor som jag har mött på resan. Jag fick även uppleva på distans och se en ren som sprang i den lappländska fjällvärlden. Det är självklart att jag kommer jag att stå på startfältet igen den 13 april 2019 (Preliminärdatum för nästa års Nordenskiöldslopp) för ett nytt försök. Dels är jag sugen på revansch men jag är ju fortfarande nyfiken på vad är Vätternrundan är i jämförelse med världens längsta arktiska skidlopp på 220 kilometer? /Karin McKee
Hyra av cykelväska
Ska du ut och flyga och vill ta med dig din cykel på ett säkert sätt? Då kan du hyra cykelväska hos vår huvudsponsor Älvängens Cykel. Som medlem i Team Kungälv betalar du 200 kr/vecka. Mer info finns på hemsidan/dokumentarkiv/dokument eller kontakta Anders på Älvängens Cykel Telefon: 0303-746873 Epost: anders.cykel@telia.com
MTB Kids i Lilla Sportspegeln
Har du missat detta härlig inslag när Lilla Sportspegeln besökte Pelles Pluttar kan du titta på det här 🙂 https://www.svtplay.se/video/15854615/lilla-sportspegeln/lilla-sportspegeln-avsnitt-11-5?start=auto&tab=2017
MTB kids 2018
Säsongen 2018 kommer att starta så fort naturen tillåter och hålla på fram till sommaruppehållet. Under våren kommer vi att vi minst ett tillfälle köra en ”tävling” då vi ställer in träningen och åker och besöker en annan klubb. Håll koll på kalendern så kommer tid för första träning att annonseras där.
Cykla säkert och smart
Då har det äntligen blivit dags att få hoppa upp på sadeln igen och glida ut på vägarna. Oavsett om det är din första runda eller om du varit med många gånger tidigare finns det vissa saker att tänka på för att det skall gå så säkert och smidigt som möjligt när vi cyklar tillsammans. Detta kan du läsa mer om på hemsidan under Landsväg och Cykla i grupp. Ta dig några minuter att läsa igenom detta! Ses snart på vägarna 🙂 Cykla i grupp old
Team Kungälvs Karin Mc Kee kör Världens tuffaste ultralopp på skidor , 22 mil.
Vad är Vätternrundan i jämförelse med världens tuffaste och längsta ultralopp på skidor? Det vill jag ha svar på. Nu när jag har jag kört mer än totalt 10 Vasalopp (inkluderat Öppet Spår) känner jag mig både mentalt och fysiskt redo att utmana min skidåkning till en helt ny nivå. Det handlar om det arktiska ultraloppet på skidor; Nordenskiöldsloppet på 220 km. Frågan är om jag är redo för den här tuffa utmaningen? Min största drivkraft till loppet är min nyfikenhet och viljan att utforska livet. Det handlar även om en enorm tacksamhet till min egen kropp som har kraft att ta mig ut på äventyr. Framförallt är det min skidglädje som driver mig till att ställa mig på startlinjen till världens längsta och tuffaste skidlopp lördagen den 24 mars klockan 06.00. Starten går från Purkijaur, 15 km nordost om Jokmokk. Loppet går norr om polcirkeln via Purkijaur – Granudden – ÅrreNjarka – Granudden – Jokmokk. Loppet följer samma bana mot ÅrreNjarka och tillbaka mot Jokmokk. Förberedelser inför ett långlopp En viktig förberedelse för mig var att cykla Vätternrundan med Team Kungälv där vi delvis körde under de mörka timmarna på dygnet. Det handlar om att uppleva ett långlopp, att träna och förstå hur kroppen svarar efter flera timmars fysiskt arbete under natten, utan sömn och oregelbundet intag av mat. Det var även viktigt för mig att pröva min utrustning i praktiken som tex en pannlampa innan ett lopp. Jag hade köpt en kostsam pannlampa till Vätternrundan och lyckades med att ignorera bruksanvisningen innan loppet. Det resulterade med att batteriet helt plötsligt upphörde att fungera mitt i natten. Tur för mig att cykelkompisen hade en extra lampa till mig! Det vill jag inte uppleva när jag är ensam i skidspåret, mitt i natten. Under våren och sommaren har det varit mycket cykelträning samt även några träningspass med rullskidor. Under hösten har det varit fokus på kondition, styrka och bålträning inomhus på gymmet. Nu när vintern är här är det grenspecifik träning som gäller, dvs skidor. Här har jag prioriterat att köra flera träningspass under kvällstid för att få uppleva skidåkning med pannlampa i skogen. Jag körde Öppet Spår som var ett mycket kallt och utmanande träningspass med fokus på långloppskänsla. Under mars månad kommer jag att fortsätta med att enbart fokusera på långpass med skidor. Målet är upplevelsen Enligt världens tuffaste kalkylator (redbullnordenskioldsloppet.se) har jag uppskattat vad som skulle krävas för en specifik tid och placering utifrån mitt senaste skidresultat, dvs Öppet Spår (2018) där jag körde på 8 timmar och 39 minuter. Den beräkningen talar om att det eventuellt kommer att ta mig 24 timmar och 26 minuter att köra Nordenskiöldsloppet. Beräkningen visar även att 98% av övriga deltagare i loppet kommer troligtvis att gå i mål före mig. En rimlig nivå för mig är att det snarare kommer att ta ca 28 – 29 timmar att ta mig runt banan från start till mål. Jag kommer att stanna och pausa på de olika stationerna dels för att äta varm mat, men även för att byta till torra kläder inför nattens skidåkning. För mig kommer det att bli viktigt att hålla koll på tiden så att jag håller mig inom den maximalt tillåtna tidsgränsen på 30 timmar. Mitt mål handlar inte om placering eller tid. Det handlar om den totala upplevelsen och känslan av att åka skidor i den snötäckta lappländska naturen, att få ta del av en orörd natur med alla mina sinnen och förhoppningsvis kanske möta en ren längs spåret. Det kommer att vara jag och mina skidor tillsammans med skogen, pannlampan och snön. /Karin McKee
Välkommen till ”2018 vårfix-med cykel”-kurs 18 mars!
Nu när säsongen närmar sig är det bra att se över sin ögonsten/sina ögonstenar! Varför inte göra det tillsammans med andra så man kan få hjälp samtidigt. Vi samlas och går först igenom några basala moment som anges nedan och sen tar vi upp de frågor/åtgärder som ni deltagare efterfrågar. De som vill ta med sin egen cykel och mekställ gör gärna det, det är tanken, då kan du få bästa hjälpen med just det du efterfrågar! Vad skall vi gå igenom? Cykeltvätt, snabb och grundlig! Byte/rengöring av kassett och kedja Justera/byta bromsbelägg Byte av växelvajer Repetition växeljustering övrigt önskemål, framför gärna specifika önskemål i anmälan! OBS! Om ni har önskemål om att vi skall införskaffa diverse utrustning, dvs kedjor, kassetter, vajrar, eller andra lite större slit delar så ange detta detaljerat i er anmälan så försöker vi fixa detta till ett bra pris via vår huvudsponsor Älvängen! Detta måste då ske senast 11/3! VAR: Bilgatan 10 NÄR: Söndagen den 18 mars kl. 09:45-1400 cirka! Vi startar prick 10.00! KOSTNAD: Ingen, klubben bjuder på förstärkt fika! Anmälan: Skicka PM eller mail till sannerland@hotmail.com eller mats.cambert@hotmail.com Begränsning: max 20 deltagare, först till kvarn gäller! Hobbymekanikerna Torbjörn Sannerland och Mats Cambert önskar varmt välkomna och lovar göra sitt bästa för en så givande och trevlig dag som möjligt!
Håll koll på våra träningar
Om en månad börjar officiellt säsongen för landsvägssektionen 🙂 Vill du ha full koll på alla träningar, samlingsplatser och tider? Gå in och prenumerera på vår kalender och få all info direkt till din mail! Hur gör man då? Gå in på Medlemsinfo och kalender, längst ner på sidan klickar du på “prenumerera på denna kalender”. Fyll i namn och mailadress samt vilken/vilka sektion(er) du vill presumerar på. KLART! Nu kommer du aldrig missa en träning med Team Kungälv!
Söndagsturer 2018
Behöver två till Uddevallarundan 20/5 (Clara isaksson, Barbro Svensson ?) och ytterligare någon mer till trollehätterundan 3/6. Vore även trevligt om några ville avlasta Pelle Fjälling och Eva-Lena Andersson som bägge är med och håller i tre söndagsturer. Mejla mig på sannerland@gmail.com eller pm mig på FB om ni vill in på listan 🙂 Listan med ledare för söndagsturerna ser ut som följande 2018. 25/3 Kärnarundan 46-63km Mats Cambert/Anna-Lena Samuelsson/Ronnie Johansson 30/3 (långfredag) Arneborundan50-66km Torbjörn Sannerland/Mats Cambert 2/4 (annandag påsk) Tages Bergsetapp64-80km – Håkan Dahllöf/Ulrika Z Larsson 8/4 Västerlandarundan 85km – Klas Johannesson/Eva-Lena Andersson 15/4 Hällungenrundan 104km Urban Johansson/Niklas Andersson 22/4 Våffelrundan (Laholm) – Henrik Henrik Claesén/Pelle Fjälling 29/4 Ljungkilerundan 90-140km – Magnus af Magnus Af Klinteberg/Pål Borgersen 1/5 (Tisdag) Tjörnrundan 68-118km – Tommy Bäckman/Tore Lundberg 6/5 Testkörning Kungälvsrundan 103km Håkan Dahllöf/Pelle Fjälling 13/5 Loppet Kungälvsrundan 103km 20/5 Uddevallarundan 27/5 Västgötarundan 80-180km Eva-Lena Andersson/Pelle Fjälling 3/6 Trollhätterundan Anna-Lena Samuelsson/ 6/6 (Onsdag)Silversköldsgirot 135km – Eva-Lena Andersson/Henrik Henrik Claesén 10/6 Kommunåttan 75-90km – Torbjörn Sannerland/Mats Cambert