Motionslopp/Tävlingar

Säkert

  • Godkänd hjälm är obligatorisk på alla klubbträningar. Glasögon är bra för att undvika få t.ex. insekter i ögonen.
  • Följ trafikreglerna.
  • Håll blicken framåt, inte ner på närmaste bakhjulet, så är du beredd när det stoppar eller svänger.
  • Håll händerna nära bromsarna och inte uppe på styret när du ligger inne i klungan.
  • Ge och vidarebefordra tecken framifrån och bak och framför besked bakifrån. Om du inte vill släppa styret ropa istället. Se separat information om tecken. Viktigt så att alla vet vad som händer, bak i klungan ser man inte allt.
  • Håll jämn fart, trampa hela tiden, speciellt när det går uppför eller nedför.
  • Ät och drick bara när du är längst bak i klungan.
  • Håll din plats i gruppen.
  • Anpassade avståndet till framförvarande så att du känner dig bekväm, öka gärna avståndet något i nedförsbackar. Låt aldrig ditt framhjul gå omlott med framförvarande bakhjul.
  • Sitt ner, säg till om du behöver ställa dig upp (du skjuter bak cykeln när du reser dig).
  • Kör på ett alternativt två led efter varandra. Vi vill inte ta upp större plats än nödvändigt på vägen.
  • Tala om när du börjar bli trött, så att ledaren kan vidta åtgärder.
  • Tempostyre / båge får sitta på cykeln men inte användas i klungkörning. Du får gärna hänga med, men ligg på ”tempoavstånd” från klungan.

Maj, 2022

mån

tis

ons

tors

fre

lör

sön

-

-

-

-

-

-

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

Inga aktiviteter att visa

 

X
X