Cykla i grupp/klunga

På våra gemensamma cykelträningar och i de flesta motionslopp cyklar vi i grupp, klungkörning, i olika formationer. Det finns många anledningar till det, framför allt blir det lättare att cykla när man ligger ”på rulle” bakom klubbkompisarna. Tillsammans kan vi då cykla fortare än vad vi klarat av var och en för sig. Ensam är inte starkast när det gäller cykling! Som en bonus blir det dessutom roligare att vara flera än att vara ute på egen hand. Det finns däremot några riskmoment, därför har vi några riktlinjer att följa. Som någon har uttryckt det, cyklar vi säkert och smart så blir det dessutom både snyggt, snabbt och skoj.

Säkert

  • Godkänd hjälm är obligatorisk på alla klubbträningar. Glasögon är bra för att undvika få t.ex. insekter i ögonen.
  • Följ trafikreglerna.
  • Håll blicken framåt, inte ner på närmaste bakhjulet, så är du beredd när det stoppar eller svänger.
  • Håll händerna nära bromsarna och inte uppe på styret när du ligger inne i klungan.
  • Ge och vidarebefordra tecken framifrån och bak och framför besked bakifrån. Om du inte vill släppa styret ropa istället. Se separat information om tecken. Viktigt så att alla vet vad som händer, bak i klungan ser man inte allt.
  • Håll jämn fart, trampa hela tiden, speciellt när det går uppför eller nedför.
  • Ät och drick bara när du är längst bak i klungan.
  • Håll din plats i gruppen.
  • Anpassade avståndet till framförvarande så att du känner dig bekväm, öka gärna avståndet något i nedförsbackar. Låt aldrig ditt framhjul gå omlott med framförvarande bakhjul.
  • Sitt ner, säg till om du behöver ställa dig upp (du skjuter bak cykeln när du reser dig).
  • Kör på ett alternativt två led efter varandra. Vi vill inte ta upp större plats än nödvändigt på vägen.
  • Tala om när du börjar bli trött, så att ledaren kan vidta åtgärder.
  • Tempostyre / båge får sitta på cykeln men inte användas i klungkörning. Du får gärna hänga med, men ligg på ”tempoavstånd” från klungan.

Smart

  • Vi har en eller två gruppledare som hjälper till att hålla samman gruppen
  • Grupperna är normalt som flest 16 personer, med fler personer blir det dragspelseffekter och lättare att det händer olyckor.
  • Personen längst fram till höger bestämmer farten
  • Vänsterledet ska inte ligga framför parkamraten när vi kör på två led
  • Växling vid tvåpars-körning
    Förste cyklist i vänsterledet ger tecken (hand snett nedåt) om att den vill växla, förstärk gärna med ord ”jag växlar”
    Förste cyklisten i högerledet sänker då farten något för att skapa utrymme för växlande cyklist.
    Vänstercyklisten trampar på utan att höja farten och högercyklisten säger ”klart” när det finns utrymme att gå in i höger ledet. Då kan vänstercyklisten smidigt glida in i högerledet och vänta in sin nya kompis.
    – Andre personen i vänsterledet är uppmärksam på att en växling kommer att ske och rullar upp jämsides utan att behöva göra en fartökning.
  • Efter svängar, rondeller, backkrön med mera håll lägre fart tills bakre led ger klartecken att de är med genom att ropa ”klart bak”.
  • Ta med fart in i uppförsbackarna så att de bakom inte kör in i dig bakom.
  • Kör lugnt uppför.
  • Ligger du först, trampa även i utförsbackarna så att de bakom inte behöver bromsa.
  • Växla vid behov mellan ett och två led, t.ex. vid möte på smala vägar (tecken, blixtlåsprincipen, vänster led går in bakom höger led).
  • Vid omkörning kan det vara klokt att gå in på ett led. Tänk på att inte gå in snävt framför de omkörda.
  • Meddela alltid gruppledaren om du avviker från gruppen under turen. Kvittera gärna med sms när du kommit hem till någon av ledarna!

Tecken

När vi är ute och cyklar använder vi tecken för att varna varandra för hinder, faror samt få en så säker och smidig cykling som möjligt. När vi ligger på led (bakom varandra) skyms sikten och man ser helt enkelt inte mycket längre än till cyklisten framför. Detta innebär att eventuella hinder kan komma väldigt plötsligt för den cyklist som ligger på hjul.

Förste cyklisten signalera så fort en fara upptäcks (dvs. i god tid – inte precis när han själv passerar), men alla som ser ett hinder ska förstås signalera direkt även om de inte ligger först. Alla ska, undantagslöst och direkt, vidarebefordra tecknet till siste person.

Känner man sig osäker på att släppa styret för att ge tecken håller man i första hand kvar händerna på styret och där man kan använder man rösten istället för att signalera.

Ett led – en uppåtsträckt hand med ett finger i luften

Tvåpar – en uppåtsträckt hand med två fingrar i luften

Rondell – en uppåtsträckt hand med ett finger i luften som gör en cirkelrörelse

Mötande fordon – Ropa ”möte”

Omkörande fordon – Ropa ”bil bakom”

Signal – en uppsträckt hand som gör ”prattecken” från cyklisten längst fram som vill veta om alla i klunga är med. Förstärk gärna med rösten och ropa ”signal”.

Klart bak – personen längst bak i klungan ropar ”klart bak” för att meddela att alla i klunga är med t.ex. efter en rondell, backe eller vid ”signalfråga” från cyklisten längst fram

Stopp

– en uppåtsträckt hand

Sänka farten

– pumprörelse med ena handen, handflatan nedåt vägbanan.

Hinder på vägbanan

(t.ex. hål, vägbrunn, glas, grus)
– peka ner mot vägbanan med den hand som befinner sig på samma sida som hindret. Förstärk gärna med rösten t.ex ”hål” ”grus”

Vägbula, tågräls eller liknande

– för handen bakom ryggen med handflatan bakåt åt vänster och höger ett flertal gånger

Hinder vänster sida

(t.ex. vägskylt som sticker ut, gångtrafikant, avsmalnande väg)
– klappa på vänster sida av rumpan och väg vinka med vänster hand bakom ryggen ”åt höger”.

Hinder höger sida

(t.ex. vägskylt som sticker ut, gångtrafikant, avsmalnande väg)
– klappa på höger sida av rumpan och vinka med höger hand bakom ryggen åt vänster

X